Kokius neįtikėtinus dalykus mato paukštis iš dangaus, o dabar, turėdami bepiločius orlaivius, tai galime pamatyti ir mes. Šiandien dronai yra kur kas daugiau nei įrenginys. Tai priemonė, leidžianti kurti, fiksuoti akimirkas, dalykus, stebėti, ieškoti ir plėsti pasaulėžiūrą.
Garsus lietuvių fotografas Andrius Repšys, profesionaliu DJI Inspire 2 dronu su X5S kamera užfiksavo nelaisvėje esančių žmonių gyvenimą. „Iki tol jau turėjęs aviacinės fotografijos patirties, Andrius Repšys, dronų fotografijai suteikia naujų impulsų, šlifuoja techniką, optiką, vaizdo prasmę, ieško už estetinio grožio slypinčių prasmingų formų derinių, netikėtų sekų, teminio cikliškumo. Tai, kad Andrių ir kitus, naujovėms atvirus fotografus šiandien žavi dronų galimybės, neturėtų stebinti. Matyti pasaulį Dievo, paukščio, sapniško skrydžio akimis svajojo kiekvienas visais laikais. Todėl didysis fotografijos novatorius Nadar'as dar 1858 m. vienas pirmųjų fotografijos istorijoje iš oro baliono pabandė užfiksuoti žemės vaizdą iš dangaus. Nadar'as vienu metu plėtojo fotografijos techniką ir entuziastingai tobulino skrydžius oro balionu. Jo kūrybinėje aistroje susijungė fotografija, skrydis ir užfiksuotas žemės vaizdas iš nežmogiškos perspektyvos.“ - meno kritikas Virginijus Kinčinaitis.
Parodos autorius pavaizdavo kalinių gyvenimą iš paukščio skrydžio, nes kaip teigia autorius, „Fotografijų serija buvo sumanyta kaip priešprieša kasdienybei: tai tarsi atitinka skrydį ir simbolizuoja laisvę, nors mūsų visuomenėje kalėjimas atstoja laisvės netekimo vietą. Fotografuojant iš viršaus galima greitai susidaryti neigiamą įspūdį net matant šiuolaikiškai įrengtas sporto aikšteles. Slogią nuotaiką kuria suvokimas, kad bet kokiam žmogui reikia veiklos, net jei tai būtų kasdienis vaikščiojimas nuo sienos prie sienos.“
Būtent toks parodos pavadinimas pasirinktas ne be reikalo - „4 m² Laisvės“, tiek yra vidutiniškai skirta kaliniui vietos.
Šiuo metu, karantino sąlygomis visi buvome lyg nelaisvėje, autorius pamini, „jog paroda tapo labai simboliška, nes karantino metu, dauguma galėjo pajusti įkalinimo jausmą. Buvome įkalinti savo namuose. Gatvėse buvo girdimi dronų raginimai grįžti namo“. Taip pat, pasak autoriaus, „nors ir ne karantino metu, dauguma užsidarome savuose „kalėjimuose“. Jei gerai pagalvojus, mes nesame visiškai laisvi, nes kiekvienas girdėjome šiuos žodžius: „Tu privalai, tai tavo pareiga“. Absoliuti laisvė yra tik iliuzija“.
Kuo daugiau autorius fotografavo kalėjimo sienas, tuo labiau suprato, jog tai socialinis projektas, skatinantis visuomenės narius, ypač jaunimą, atkreipti dėmesį, kad nusikaltimai galų gale sulaukia atpildo. Ir vietose, kur atliekama bausmė, nėra smagu, kriminalinės romantikos užpildytas, laiko praleidimas.
Paklausus Andriaus, ką šis projektas jam suteikė kaip žmogui, jis atsakė, jog „kiekvienas naujas projektas duoda naujas patirtis, naujas pažintis ir naujas žinias. Visada įdomu pamatyti naujas vietas, ypač tas, kurios pašaliniam žvilgsniui yra draudžiamos. Taip pat labai nustebino iš gerosios pusės Kalėjimų departamentas ir pačios įkalinimo įstaigos. Juos sudomino mano projektas ir duodavo leidimus kada tik paprašydavau. Niekada neteko susidurti su taip rūpestingai ir maloniai bendraujančia įstaiga“.
Parodos lankytojus sudomins kalėjimas nufotografuotas kitu kampu. Taip pat privers susimąstyti apie gyvenimą ir suteiks galimybę pamatyti profesionalias fotografijas tiek iš techninės drono valdymo, tiek iš meninės pusės.
„Džiaugiuosi, jog dronai atveria naujus kūrybiškumo horizontus fotografams. O profesionalų, tokių kaip Andriaus Repšio rankose, dronai tampa puikiu įrankiu užfiksuoti nepakartojamas akimirkas. Regis, viskas yra laikina, tad šie kadrai taps istoriniais, įamžinantys tą laikinumą. Paroda įkvepia savo unikalumu, spalvomis, meistriškai atliktomis fotografijomis. Galima tik įsivaizduoti, kiek laiko ir pastangų reikėjo surinkti tokiai įspūdingų kadrų kolekcijai, skirtingų miestų kalėjimuose, visais metų laikais, o ne gana to - gaunant leidimus pakilti su dronu, virš saugomų neskraidymo zonų. Reikia daug susitelkimo ir stiprybės matant žmones uždarytus už spygliuotos tvoros. Autorius meistriškai parodė, kad DJI dronai yra puikus įrankis profesionalams, leidžiantis sukurti emociškai labai stiprų ir išbaigtą fotoprojektą“ - Promaksa vadovas Antanas Petrauskas.
Autorius ruošėsi parodai dvejus metus. Visos fotografijos yra unikalios, tik veidai ir tatuiruotės yra pakeisti, kad negalėtume sutapatinti asmenų. Fotografijoms buvo naudota DJI Inspire 2 dronas su X5S kamera ir įvairūs DJI bei Olympus objektyvai. „Galiu pastebėti, kad DJI įranga suteikia galimybę negalvoti apie skrydį ir susikoncentruoti į fotografavimą - idomių objektų paiešką, komponavimą, šviesos gaudymą. Dronai skrenda idealiai.“ - sako autorius.
„Drono optika signalizuoja naujos etikos pradžią kare ir versle, kultūroje ir mene. Tačiau mes dar nežinome, kokia tai etika ir kokius pavidalus ji įgis. Kaip visada, tokioje situacijoje gelbsti menininkai. Jie tiria ir eksperimentuoja, siūlo futuristinius scenarijus, fantazuoja ir rizikuoja. <...> Meno srityje dronų laukia neįtikėtinos perspektyvos. Tai susiję su tradicinio vizualumo ribų kaita, kaip Andriaus Repšio kūryboje ir su robotizuotu dronų valdymu, kaip, pavyzdžiui, Space Pixels technologijos atveju. Kuomet daugybė dronų sinchroniškai judėdami danguje gali kurti neįtikėtinas kinetines, šviečiančias skulptūras ar savarankiškai piešti gigantiškus grafičius. Kita vertus, nėra būtinybės svaičioti apie aukštąsias skraidančių robotų technologijas. Begalė galimybių slypi ir paprasto drono savybėse. Iš viršaus pasaulis jau visai kitas.“ - V. Kinčinaitis.
Aplankius parodą, susidarė teigiamas įspūdis, jog net ir kalėjimą, visiems suvokiamą kaip blogą dalyką, galima įžvelgti per optimizmo prizmę. Drono užfiksuotas kalinių gyvenimas neatrodo toks blogas, vieni deginasi, kiti sportuoja ar ilsisi. Tačiau niekas nenori ten pakliūti, nes visi trokštame laisvės. O pačios nuotraukos, žvelgiant iš techninės pusės, yra atliktos profesionaliai, estetiškai ir puikiai valdant droną yra parinktas tinkamas fotografavimo kampas.
Dronai yra technologijos, kurios viršija tradicinės fotografijos ribas, leidžia pateikti pasaulio grožį visai kitu kampu, žiūrint į jį iš dangaus. Taip ir parodoje „4 m² Laisvės“ fotografas Andrius Repšys ir DJI Inspire 2 dronas atliko stulbinantį darbą, kurį verta pamatyti kiekvienam.