Dar 2014 metais „Promaksa“, pirmieji DJI dronų atstovai Lietuvoje, pradėjo importuoti DJI bepiločius orlaivius. Tuo metu, DJI inovacijos buvo nukreiptos į vartotojams skirtus bepiločius orlaivius, naudojamus asmeniniam filmavimui ir fotografavimui. Pagal 2020 metų statistinius duomenis DJI užima apie 70% visos dronų rinkos pasaulyje, o taip pat siūlo labai platų sprendimų asortimentą viešajam sektoriui, verslui ir pramonei.
Įmonė „Promaksa“ prekiauja kokybiška veiksmo įranga, padeda išsirinkti tinkamiausius modelius konkrečioms misijoms, sukomplektuoja tinkamiausią įrangos ir priedų rinkinį, teikia konsultacijas prieš pirkimą, ir palaiko komunikaciją su klientais po pirkimo. Taip pat organizuoja dronų profesionalaus naudojimo mokymus.
Dronų naudojimo mokymai
Mokymuose yra paliečiami ne tik svarbiausi teoriniai ar net teisiniai legalaus skraidymo pagal naujausias įsigaliojusias bepiločių orlaivių taisykles ir reglamentus klausimai, o koncentruojamas dėmesys ir didžioji laiko dalis skiriama praktikai.
Bene daugiausiai patirties yra sukaupęs „Promaksa“ vadovas Antanas Petrauskas. 2015 m. kartu su gausia bendraminčių grupe įsteigęs „Lietuvos Bepiločių Orlaivių Naudotojų Asociaciją“ („LBONA“), vėliau išrinktas vienu iš penkių Lietuvoje CAA ir „LTSA“ įgaliotu ekspertu, galinčiu egzaminuoti licencijas norinčius įsigyti naujus BO pilotus bei atlikti dronų techninę apžiūrą. Tiesa, pagal nuo 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojusią naująją EU ir BO licencijų įgijimo tvarką praktinį egzaminą pakeitė žinių patikrinimo testas internete bei klasėje. Daugiau informacijos apie naująją BO licencijų įgijimo tvarką skaitykite straipsnyje „Naujos licencijos ir leidimai nuo 2021m. dronų pilotams bei bepiločių orlaivių savininkams“.
Mokymų eiga
Mokymai pritaikomi pagal pilotų esamą pasirengimą. Jei pilotai jau turi patirties skraidant su DJI ar kitais mėgėjiškais dronais - tuomet stengiamės perteikti tas žinias, kurios padėtų sėkmingai įgyvendinti iškeltas užduotis ir misijas. Tuomet užtenka koncentruotų pusdienio kursų. Tačiau dažniau tenka apmokyti bepiločių orlaivių naujokus, kurie visai neturi skraidymo patirties. Tada pirmieji žingsniai yra ypatingai svarbūs, kad pradėjus skraidyti galima būtų užtikrinti saugumą ir išvengti brangiai kainuojančių incidentų.
Kursas pradedamas nuo bendrosios informacijos apie skrydžių saugumą, piloto atsakomybę, galiojančius teisės aktus ir taisykles. Vėliau paliečiama drono techninė sandara, informacija apie baterijas ir jų saugų eksploatavimą, drono vidines sistemas ir visus turimus sensorius, nuo „Visual Avoidance“ kliūčių vengimo iki barometro, GPS imtuvų. Apžvelgiamos drono galimybių ribos, tiek ryšio, tiek skraidymo įvairiomis oro sąlygomis, nuo vėjo iki kritulių ar temperatūros.
Pasikausčius teorija, pereinama prie praktinių užduočių įgyvendinimo. Žinoma, pradžioje svarbiausia įgyti bazinius drono valdymo instinktus - šiems įgūdžiams susiformuoti reikia laiko ir asmeninio piloto pasiryžimo. Tačiau naujausi bepiločių orlaivių modeliai yra labai patikimi - užvedus variklius, dronas tiesiog pakyla į 1 metro aukštį ir klusniai laukia piloto komandos. O jei dronas turi kliūčių vengimo sistemą į visas puses - su tokiu dronu skraidyti ir mokytis labai saugu.
Atliekant praktinius skrydžius, visuomet pritaikome programą tarnybai pagal specifines užduotis, keliamas misijoms. Pradedame nuo valdymo tikslumo matant orlaivį ir baigiame artimais skrydžiais ar skrydžiais už tiesioginio matomumo ribos objektų apžvalgai.
Skiriame dėmesį tiek žmonių saugumui, tiek drono sistemų pažinimui - viskas vardan saugumo.
Mokymų kaina ir trukmė derinama kiekvienu atveju atskirai. Galime atlikti tiek valandos trukmės įžanginį kursą, tiek išplėstinius praktinius 60 val. mokymus didesnėms grupėms. Motyvuotus ir imlius naujovėms VSAT pareigūnus pavyko stipriai paruošti per dviejų savaičių intensyvius kursus.
Institucijų atstovai rekomenduoja rinktis „Promaksa“
Bepiločiai orlaiviai palengvina įvairių Valstybės institucijų darbą, naudojant kaip valstybės sienos stebėjimo priemonę, vykdant įvairaus tipo užduotis ar operacijas. Tačiau prieš naudojimą būtina išmokti pilotuoti dronus pagal visas taisykles. Domėjomės, kokius įspūdžius ir įgūdžius iš mokymų išsineša Valstybės institucijų darbuotojai.
„Kasdieniu režimu, dronų pagalba, iš oro vykdomas padėties stebėjimas prie valstybės sienos. Operacijų metu, vykdome asmenų ir transporto priemonių paiešką bei kontrolę iki jų sulaikymo momento. Vien tai, kad iš oro erdvės su dronu galime per kelias minutes sužinoti kelių kilometrų spindulių padėtį prie valstybės sienos, mums žymiai palengvina tarnybos vykdymą bei taupo žmogiškuosius pajėgumus“, - paaiškina Vilniaus pasienio rinktinės Puškų pasienio užkardos vadas Andrius Abramavičius.
„Valstybės sienos apsaugos tarnybos tikslas - būti efektyvia ir modernia tarnyba, vykdant jai pavestas funkcijas. Manau, tokių priemonių kaip dronai įsigijimas ir naudojimas mus veda tikslo link“, - paminėjo Puškų pasienio užkardos vadas A. Abramavičius.
Paklaustas, kokie įspūdžiai iš BO mokymų Puškų pasienio užkardos vadas A. Abramavičius paminėjo, jog tiek dvylika mokymų dalyvių, tiek užkardos vadovybės požiūriu, mokymai buvo vedami savo srities specialisto, kuris sugebėjo tinkamai perduoti teorines ir praktines žinias pareigūnams.
„Mokymų metu buvo užduodama daug klausimų dėl dronų panaudojimo tarnybos tikslais. Į visus klausimus buvo gauti aiškūs ir konkretūs atsakymai, sulaukta naudingų patarimų. Iš to, kaip pareigūnai, dalis kurių visai neturėjo tam įgūdžių, valdo dronus, po atliktų mokymų sprendžiame, kad valdyti profesionalius dronus išmokti nėra sudėtinga. Teigiamai vertiname atliktus mokymus bei indėlį į juos. Dėl to rekomenduotume mokymus ir kitoms institucijoms“, - sako Puškų pasienio užkardos vadas A. Abramavičius.
Bepiločius orlaivius naudoja ne tik VSAT, tačiau ir Lietuvos policija, kuri taip pat užtikrina saugumą Lietuvos valstybėje. Vienus iš populiariausių profesionalių DJI dronų Mavic 2 Pro ir Enterprise Lietuvos policija sėkmingai naudoja apžiūrint ir tiriant įvykio vietas, stebint masinius renginius bei paieškos veiksmams.
„Pagrinde naudojame įvykio vietos apžiūroms, suplanuojant misiją. Per trumpą laiką apžiūrimas didelis įvykio vietos plotas. Galime apžiūrėti sunkiai prieinamas vietas. Gauname išsamius duomenis iš kurių galime sudėlioti ortomozaiką, 3D modelį ir pan. Bepiločių orlaivių valdymas labai intuityvus ir nesudėtingas. Turime mokymų programą, pagal kurią per 16 val. mokymus išmokome teorinių ir praktinių dalykų valdant BO bei apžiūrint ir tiriant įvykio vietas“, - sako Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Patrulių rinktinės vadas Mindaugas Kairys.
Profesionalūs dronai labai palengvina šių dienų darbą ne tik valstybinėms institucijoms, bet ir ūkininkams, patyrusiems filmuotojams bei fotografams. Svarbus momentas, kad būtina ne tik mokėti pilotuoti BO, bet ir skraidyti pagal visas galiojančias taisykles. Ypatingai valstybinės institucijos turi išmokyti savo darbuotojus profesionaliai naudoti dronus, nes tai ne tik vietų apžiūros, kontrabandos gabentojų suradimo ar kitų misijų įrankis, bet ir žmonių paieškai, ir gelbėjimui skirtas įrenginys.
Jeigu turite klausimų ar reikalinga konsultacija - visuomet teiraukitės „Promaksa“ parduotuvėse Vilniuje ir Kaune.